Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Rock a jeho hranice. Nebo spíš nekonečný prostor, kterým lze toto slovo vyplnit. Od klasického hard’n’heavy přes noise’n’rollové válcovačky až po alternativní legendu. Loňská úroda na tomto poli byla velmi bohatá jak v množství, tak i v odstínech.
FLOOD – City On The Moon
Návrat po patnácti létech. První a poslední stonerová kapela, která vyšla na vydavatelství RedBlack. Pak se za nimi zavřela voda. V roce 2021 bez většího haló vydali desku. Desku, která navazuje na předchozí alba „Drivera“ a „Closer Than Ever“, jako by je Lagovci vydali včera. Jako by těch patnáct let neexistovalo. FLOOD jsou jistota. Lidstvo klidně projde apokalypsou, ale můžete vzít jed na to, že pár let poté z nějakého kanálu vypochodují FLOOD a budou hrát jednoduchou, funkční, dobře udělanou kytarovku s chrapláckým zpěvem, která vám necpe nějaké laciné melodie. Dobře, asi lze uznat, že za tu dobu trošku ubrali nohu z plynu, je tu možná o něco víc bluesrocku, ale není to změna nijak zásadní. A je to jediný hardrock, který z minulého roku dokážu vzít na milost.
Horečnatá spacerocková opera na špatně natrávených drogách, která hájila domácí barvy například na lublaňském showcase festivalu MENT. Brňáci odvážně bruslí kolem postpunku i noiserocku a rozhodně se nenechávají svazovat nějakou konkrétní formou, a to jak v žánrech, které okupují, tak ve stavbě skladeb. Mladí a neklidní. Výrazné dunivé basové party a silně rozostřené kytarové mlhy. Nezúčastněný a jakoby nepřítomný drzý vokál, při kterém chcete někoho proplesknout. Tady snad někdo otevřel večerní kurzy pro lidi, co chtějí mít nesnesitelný drzý hlas. Mohli by v tom soutěžit s KURVY ČEŠI, ale o tom zas někdy jindy.
Mix UŽ JSME DOMA, MŇÁGY, ZNOUZE a třeba i BRATŘÍ EBENŮ nebo RADŮZY. Tak ne. To byla laciná berlička, co? Ale představu snad máte. Silné písničky se specifickou poetikou ze života. Je úplně jedno, jestli tomu budeme říkat folk rock, indie, alternativa nebo feministický death metal z kuchyně bytovky. Hravě vrstvené vokály a dechy uprostřed pulzující rytmiky. Holky, co umí péct makový buchty. Hudba do nepohodlného počasí. Někde jsem četl, že mají kořeny v postpunku. Tak pokud vedle sebe dáme tohle a výše zmíněné SINK, zjistíme, že stylové šuplíky jsou naprd. Postpunk tu znamená všechny barvy duhy.
Rockový buldozer. Basové hřmění. Rock’n’roll, kterej kouše. Hořko-kyselá příchuť textů. PROHRA PRAHA, ve které najdete provařené masky z jiných kapel, jenž se motají kolem Silver Rocket, vydávají třetí desk… prsten? Vydávají svůj první prsten/třetí nahrávku. Ano. Nikoliv vinyl. Nikoliv kazety nebo CD. Ale prsten. Ostatní se ale nemění. Zase velká porce noise-rockové neotesanosti, která si nebere servítky. Nesmlouvavá dunivá hrubozrnnost, ve které je skřípavá kytara tím nejpřátelštějším elementem, se kterým se můžete kamarádit. Všechno ostatní je nebezpečné. Basa má tendenci vás rozválcovat na nudle a bicí zadupat hluboko pod zem. A že jen tři písničky. No a?
Pohrobci olomouckých countryrockerů NYLON JAIL. Kapela, kolem které jsem četl spoustu celkem podivných marketingových keců o tom, že brnkala na festivalu v Horní Dolní a vyhrála nějakou soutěž. Za to palec dolů. Nemají to zapotřebí. Palec nahoru za to, že dokázali domácí kytarové scéně vdechnout psychedelické barvy. Za zvuk od Amáka. Za hlasivky, co vstaly z mrtvých. „Let's Burn Heaven Again“ je jedna z nejatmosféričtějších desek roku 2021. Se skvělou čistou produkcí, dotaženou řemeslnou stránkou a spoustou parádních nápadů.
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.